Åsiktsinlägg - Sporrar!



Tycker BARA att det är dem som kan hantera dem som ska andvända dom. Man kan ju använda dom för att få hästen att lugna ner sig istället för att driva på med dem. Själv använder jag inte sporrar. Men jag ska börja. Och om jag inte kan hantera dem så får väll någon säga till så tar jag av mig dom. Men alltså jag tycker inte att en nybörjare ska sitta och banka & banka & banka i hästens mage. För sporrar är inte till för att göra illa hästen! Men vad tycker ni? :)

// Millaaa! :)

Kommentarer
Postat av: elvira

Vad gör ni med era ponnysar?

2012-01-01 @ 19:59:24
Postat av: Alexandra

Sporrar ska endast användas om hästen/ ponnyn är riktigt seg eller lat, kan också användas för att hästen ska gå bättre, men på ridskolehästar/ ponnysar ska man inte använda sporrarna såvida man inte har frågat ridläraren om det är ok om man har det på den hästen/ ponnyn om man inte har en så stor erfarenhet av sporrar och av dess funktion. Man ska alltså inte "slita" på hästarna som står på ridskola eller vad man ska säga??:)<3

På Charm(min ponny jag rider) så använder jag sporrar när jag sa hoppa för att han ska gå bättre, han går bättre då, ha blir inte piggare utan blir nästan lugnare, för han är riktigt het när man hoppar.. ajah.. kanske lite oförståligt vad jag menar men fråga alltid din ridlärare om det är okej att du har sporrar:) Om inte annat om du vat att det är e seg ponny kan du börja utan sporrar och be din ridlärare ha dom sålänge, och sen om du/ din ridlära märker att det är på tok för segt kan du ta på dig dom då:)<3

Puss och Kram:*

2012-01-01 @ 21:58:04
URL: http://alexandraabaaack.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sporrar ska endast användas om hästen/ ponnyn är riktigt seg eller lat, kan också användas för att hästen ska gå bättre, men på ridskolehästar/ ponnysar ska man inte använda sporrarna såvida man inte har frågat ridläraren om det är ok om man har det på den hästen/ ponnyn om man inte har en så stor erfarenhet av sporrar och av dess funktion. Man ska alltså inte "slita" på hästarna som står på ridskola eller vad man ska säga??:)<3

På Charm(min ponny jag rider) så använder jag sporrar när jag sa hoppa för att han ska gå bättre, han går bättre då, ha blir inte piggare utan blir nästan lugnare, för han är riktigt het när man hoppar.. ajah.. kanske lite oförståligt vad jag menar men fråga alltid din ridlärare om det är okej att du har sporrar:) Om inte annat om du vat att det är e seg ponny kan du börja utan sporrar och be din ridlärare ha dom sålänge, och sen om du/ din ridlära märker att det är på tok för segt kan du ta på dig dom då:)<3

Puss och Kram:*

2012-01-01 @ 21:58:50
URL: http://allebakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0